min tro



Redan dag nio och ska skriva om min tro..



Jag är ateist, tror inte på något. Eller jag vet inte om jag kan kalla mig för ateist. För jag tror att något kommer hända efter döden, vet inte vad bara. Ibland tror jag att något kommer hända och att det kanske finns något liknande himmelriket och helvetet. Men jag tror inte på att det sitter en tomteliknande gubbe där uppe med en gloria runt huvudet och kollar ner på oss, eller att en röd bock med en spetsig gaffel som eldar kol som vi ska springa runder på. You get the point.

Jag vet inte vad jag ska tro, men man får ju svar på det tillsist när det är dags att dö, haha! Så får vell ha tålamod och se vad om kommer. Jävla otur för mig om det finns en röd bock trots allt..



Vad hoppas jag sker efter döden?
Jo, jag hoppas på att jag får vara med min själsfrände eller what so ever, någon jag tycker om och kan spendera föralltid med. Det kan vara en vän, pojkvän, familjemedlem, djur vad som helst. Bara jag inte är ensam. Jag hoppas även att det finns fullt med godis och fanta. Jag vill bo i ett hus på ett fluffigt moln med min familj och vi alla har änglavingar. Visst låter det underbart? haha yeeah.



Känns lite som jag tappade bort ämnet, så åter till det. Jag själv tycker att jag är en atesit.

* Jag tror inte på att en jesus gubbe vandra omkring på en åsna och återuppstod, sen så kom påsken.

* Jag tror heller inte på att någon gubbe snackade med en brinnande buske som var gud, liksom hallå?

* Jag tror inte på att han den byggde det där templet istället för att mörda in son, och att han äns tänkte tanken att göra det för en gubbe ur molnen säger det är bara sjukt! Han måste ha rökt på..



* Jag tror inte på att han buddha satt och meditera i 30 dagar och svalt sig själv och att han kunde flyga, eller hur det nu är. Kan inte historien så bra. Visst det är mycket möjligt att någon mediterar och kanske svälter sig själv, men flyger? En till som rökt på minsann!

* Jag tror inte på att det finns gudar som har tre tusen armar och elefantansiketn och två huvuden och lalala vad det nu än står. Återigen, röktpå teorin.



Däremot kan jag säga att vissa saker man fått höra ifrån olika religioner låter faktiskt ganska vettigt, och bra. De olika religionernas lagar snackar jag om. Dessutom tycker jag att alla religioners lagar hänger ihop, det står ju likadant men skrivet annorlunda, så jag fattar inte varför det blir religionkrig eller vad det nu heter.



Men åter till lagarna, de lagar jag tycker om är t.ex. man ska inte vara otrogen, inte stjäla, inte ljuga osv. Så om jag inte ska kalla mig ateist så kallar jag mig alltroende eller vad man kan säga, jag tycker lite från alla religioner är bra, men jag håller inte med om alla saker som de olika religionerna har för åsiket eller ja, ni fattar.


Blev en hel del text, men ville skriva av mig allting. Jag tror att jag fick med det mesta :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0